- Prevádzkový poriadok počítačovej učebne
- SVP
- TVVP
- Test
- Projekt MESTO
- Odkazy na www stránky
- Mesto
- O predmete
- Informácie
- E-mail (elektronická pošta)
- E-mail - úlohy
- Hardwér
- Hardwér - úlohy
- Softwér
- Softwér - úlohy
- Operačné systémy
- Operačné systémy - úlohy
- Imagine - úvod; spustenie a práca s programom
- Imagine - úvod; spustenie a práca s programom - úlohy
- Imagine - príkazy I
- Imagine - príkazy I - úlohy
- Imagine - príkazy II
- Imagine - príkazy II - úlohy
- Imagine - vlastné tlačidlá
- Imagine - vlastné tlačidlá - úlohy
- Imagine - procedúry
- Imagine - procedúry - úlohy
- Imagine - tvar, pozícia, kreslenie a udalosti
- Imagine - tvar, pozícia, kreslenie a udalosti - úlohy
- Imagine - viac korytnačiek, stránka, pozadie
- Imagine - viac korytnačiek, stránka, pozadie - úlohy
- Windows I
- Windows I - úlohy
- Web
- Web - úlohy
- Web 2
- Web 2 - úlohy
- Test I - piataci
- Test II - piataci
- PowerPoint - manuál
- Netiketa
- 7. ročník - excel
Imagine - tvar, pozícia, kreslenie a udalosti
Tvar, kreslenie, pozícia a udalosti.
Po kliknutí pravým tlačidlom na korytnačku sa otvorí okno s viacerými kartami. Najdôležitejšie funkcie na nich sme už opísali, teraz si priblížime ďalšie z nich.
Tvar
Korytnačka nemusí byť korytnačkou a zároveň nemusí byť na ploche jediná. Divná veta, ale je to tak. Obrázok korytnačky, ktorá plní naše príkazy môžeme vymeniť za iné obrázky z uloženej galérie, alebo aj ľubovoľný náš obrázok. Zmena je jednoduchá. Klik pravým na korytnačku – na karte základné – tvar – a vybrať požadovaný obrázok. Tvar by nemal byť veľký, aby ste videli čo kreslí.
Ak chceme s tvarom korytnačky uskutočniť zložitejšie zmeny – klik pravým – karta tvar. Na tejto karte môžeme opäť meniť tvar korytnačky, deformovať tvar ak potrebujeme obrázok zmenšiť alebo zväčšiť. Zaujímavé sú aj voľby dole na tejto karte: vidno, automatické ťahanie, zamknutie, reaguje aj na priesvitne, reaguje aj na zrážku.
Vidno – definuje či je korytnačka viditeľná na ploche. V niektorých úlohách budeme potrebovať, aby korytnačku nebolo na stránke vidno. Využijeme na to práve túto voľbu.
Automatické ťahanie – ak zvolíme túto voľbu korytnačka sa bude po ploche voľne pohybovať a budeme ňou môcť kresliť ako v skicári.
Zamknutie – po zvolení tejto voľby sa neobjaví nič po kliknutí pravým na korytnačku. Nebude teda možné meniť vlastnosti korytnačky pravým tlačidlom.Zvyšné dve voľby využijeme veľmi zriedkavo.
Kreslenie
Na tejto karte môžeme detailnejšie určiť ako bude korytnačka nastavená pri vykonávaní príkazov. Položky Hore – Dole sú vlastne to isté ako peroDole a peroHore. Ostatné položky majú podobný význam ako keď nastavujeme písmo vo worde.
Pozícia
Túto kartu sme už vysvetlili v predošlých témach.
Udalosti
S udalosťami sme sa doteraz pri programovaní v Imagine nestretli. V udalostiach sa dá nastaviť čo sa stane pri splnení istých okolnosti. Napríklad čo sa stane ak klikneme na ploche ľavým tlačidlom. Udalostí je obrovské množstvo. Tu je krátky popis najčastejšie používaných udalostí.
Mená udalostí a ich popis
priKliknutí
Udalosť sa vykoná vtedy, keď užívateľ klikne na objekt, pre ktorý danú udalosť definoval.
priĽavomDolu
Táto udalosť sa vykoná vtedy, keď užívateľ na objekte, pre ktorý to definoval stlačí ľavé tlačidlo myši.
priĽavomHore
Vykoná sa, keď užívateľ na stlačí na objekte ľavé tlačidlo myši a potom ho kdekoľvek pustí.
priPravomDolu
Nastane vtedy, keď užívateľ na objekte stlačí pravé tlačidlo myši. Udalosť priPravomDolu je v objekte preddefinovaná udalosť.
priPravomHore
Udalosť sa vykoná vtedy, keď užívateľ pustí pravé tlačidlo myši, ktoré pred tým na danom objekte stlačil.
priStrednomDolu
Vykoná sa vtedy, keď užívateľ stlačí stredné tlačidlo myši.
priStrednomHore
Vykoná sa vtedy, keď užívateľ stlačí stredné tlačidlo myši a potom ho kdekoľvek pusti
priDvojkliknutí
Keď užívateľ spraví dvojklik na objekt, pre ktorý túto udalosť definoval.
priOdchodeMyši
Udalosť sa vykoná vždy, keď užívateľ hýbe kurzorom myši bez stlačeného tlačidla a opustí objekt na ploche, ktorý pred tým označil.
priPohybeMyši
Vykoná sa opakovane vždy, keď užívateľ hýbe kurzorom myši ponad objekt a nemá pri tom stlačené žiadne tlačidlo.
priPríchodeMyši
Vykoná sa vždy, keď používateľ pohybuje kurzorom myši – bez stlačenia ľavého tlačidla – teda označí objekt na grafickej ploche. Ak objekt má alebo zdedil udalosť priPríchodeMyši, dočasne sa stane adresátom a vykoná ju.
priZapnutí
Vykoná sa, keď používateľ zapne tlačidlo (ľubovoľného druhu) tak, že na ňom stlačí ľavé tlačidlo myši. Ak tlačidlo má alebo zdedilo udalosť priZapnutí, stane sa dočasným adresátom a vykoná ju
priVypnutí
Vykoná sa, keď používateľ vypne prepínač alebo nástroj, ktorý bol predtým zapnutý. Kým sa udalosť vykonáva je tlačidlo momentálnym adresátom.
priVytvorení
Keď používateľ vytvorí novú inštanciu pomocou nová alebo novýN, vykonajú sa všetky udalosti priVytvorení rodiča objektu a všetkých jeho predkov. Udalosti priVytvorení, ktoré sa týmto spôsobom našli, sa vykonajú v poradí zhora dolu od triedy Objekt smerom dolu k rodičovi objektu.
priZmazaní
Vykoná sa, keď používateľ vytvorí alebo zmaže stránku alebo papier.
priZmene
Bude sa opakovane vykonávať, kým bude používateľ pohybovať jazdcom posúvača, alebo kým sa bude meniť momentálny obsah textu. V obidvoch prípadoch to znamená, reakcia na udalosť sa opakovane vykonáva vždy, keď sa mení hodnota nastavenia objektu.
priZmeneStavu
Vykoná sa vždy, keď sa zmení stav nášho spojenia (sme spojení, sme odpojení, nastala chyba v komunikácii atď.). V tele udalosti (alebo niekde inde) môžeme použiť operáciu stav, pomocou ktorej získame momentálny nový stav a môžeme naň vhodne reagovať.